آزادگان بهبهان

پاک باش و خدمت گزار

آزادگان بهبهان

پاک باش و خدمت گزار

آزادگان بهبهان

اطلاع رسانی مناسبت ها و مراسم های هیات آزادگان بهبهان

۱۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

شما آزادگان، باید هرکدام مثل ستاره‌ای بدرخشید و مظهر و سرمشق و نمونه‌ی وفاداری به آرمانهای اسلام و اصرار بر پیمودن راه انقلاب و کانون روشنگری علیه مطامع استکبار باشید.: رهبر معظم انقلاب

 

نصرالله (رضا) محسنی تولد 1336

اعزامی از بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهبهان

تیپ امام حسن مجتبی علیه السلام

عملیات والفجر مقدماتی منطقه شیب میسان

تاریخ اسارت 1361/11/18

تاریخ آزادی 1369/6/4

جوانی که در نزد بسیجیان معروف به آقا رضا محسنی بود . معلم شاغل در اداره آموزش و پرورش که در همان روزهای ابتدایی کار تقسیم بندی را نیمه کاره رها کرد و عازم میدان نبرد شد. اواخر شهریورسال 1359 آقا رضا جهت تقسیم بندی به همراه دوستانش در آموزش و پرورش حاضر می شود کار تقسیم بندی کمی به طول می انجامد در همین اثنا تجاوز رژیم بعثی به ایران اسلامی آغاز می گردد. آقا رضا کار تقسیم بندی را رها کرده و عازم سوسنگرد می شود تا در کنار مدافعان میهن اسلامی به مقابله با متجاوزان بپردازد . به این ترتیب حضور مستمر ایشان در جبهه های جنگ آغاز می گردد. چند ماه بعد در عملیات نصر معروف به عملیات هویزه، شرکت می کند. در این عملیات جزو نیروهای شهید علم الهدا بود که به عنوان نیروهای پیاده به نیروهای زرهی ارتش کمک می کردند. در این عملیات هفت نفر از نیروهای بسیج سپاه پاسداران بهبهان شرکت داشتند که آقای رضا خاکساری به شهادت رسید.آقایان لطف الله صالحی ومحمد باقر نجفیان به اسارت درآمدند و آقایان نصرالله محسنی- برجسته- فرهاد روز خوش- شهید سید یحیی هاشمی- نیز سالم برگشتند. سپس به شوش می رود و در آن منطقه به مبارزه با متجاوزان ادامه می دهد. نوروز سال 1361 در عملیات پیروزمندانه فتح المین شرکت نموده و شاهد فتح بزرگ رزمندگان اسلام  می باشد. آخرین حضور رزمنده جوان ما در عملیات بزرگ والفجر مقدماتی است. بهمن ماه سال 1361 از راه می رسد چشم همه ملت ایران به جبهه های میانی دوخته شده. شبانگاه روز 18 بهمن نیروهای رزمنده بهبهان در قالب گردان بدر در منطقه شیب میسان وارد عمل می شوند.آقا رضا محسنی به عنوان فرمانده گروهان شهید مسعود فر انجام وظیفه می کرد که در همین عملیات مجروح شد و به اسارت دشمن درآمد.ایشان را به همراه مجروحان عملیات به اردوگاه عنبر واقع در استان الانبار عراق منتقل کردند. در این اردوگاه نیز بعد از بهبودی و خروج از بیمارستان همواره به عنوان یکی از افراد سرشناس و موثر در اردوگاه شناخته می شد.سال 1368 به اردوگاه تکریت 17 منتقل شد و در آنجا این توفیق را یافت که مدتی از اسارت خود را در کنار مرحوم حاج آقای ابوترابی بگذراند و از محضر این عارف بزرگ بهره ها ببرد. سرانجام رزمنده جوان ما روز چهارم شهریور سال 1369 بعد از تحمل قریب به 8 سال اسارت با سربلندی تمام به میهن اسلامی بازگشت.

بعد از اسارت مسوولیت ستاد آزادگان بهبهان را پذیرفت در این سنگر به خدمتگزاری خود ادامه داد. سپس به اهواز رفت و مدتی در استانداری خوزستان مشغول به کار شد. و بعد از آن عازم تهران شد. هم اکنون ساکن تهران است و عضو هیات مدیره شرکت خودکفایی آزادگان می باشد.

 

ایستاده از چپ نفر سوم نصرالله (رضا) محسنی

یش از 220 تن از رزمندگان شهرستان بهبهان بخشی از عمر خود رادر اردوگاه های رژیم بعثی سپری کردند

و با عزت و سربلندی به میهن اسلامی خود بازگشتند.

درود خدا بر آن بزرگ مردان باد

  • آزاده رزمنده
  • ۰
  • ۰

به دوش ما چه ماند ای دل که وقتی     خدا را شاهدی تنها گرفتی

چه شد ای دل که در این راه رفته        جواز وصل را بی ما گرفتی

یاد و خاطره سردارشهید مصطفی چمران گرامی باد

 

شهید عبدالرحمن  شمشیری تولد1346 شهادت 1367 مهران

شهید رضا هدایت نژاد تولد1345 شهادت 1366 مهران

دارالمومنین ،بهبهان، بیش از 1100 شهید تقدیم اسلام و انقلاب نمود
روحشان شاد و یادشان گرامی باد
  • آزاده رزمنده
  • ۰
  • ۰

شبانگاه روز شنبه 28 خردادبه همراه جمعی از آزادگاه بهبهان به دیدار کربلایی محمد جواد صادقپور رفتیم. ایشان در جریان یک تصادف دچار شکستگی لگن شده اند. در این دیدارایشان ضمن بیان چگونگی تصادف و روند بهبودی خاطرات زیبایی از مرحوم حاج آقا ابوترابی و نوحه ای را که در نزد ایشان خوانده بودند بیان کردند. در انتها همه عزیزان برای سلامتی ایشان و سایر بیماران دعا نمودند.

کربلایی محمد جواد صادقپور از آزادگان عملیات رمضان است و از ذاکران و پیر غلامان شهرستان بهبهان می باشد.

 

 

  • آزاده رزمنده
  • ۰
  • ۰

 

ـ حضرت فاطمة زهرا(سلام‌الله علیها)

جَعَلَ اللهُ الجِهادَ عِزّاً لِلاسلام.

خداوند جهاد را جهت عزّت و سرافرازی اسلام مقرر فرموده است. (بحار، ج ٢٩، ص ٢٣٣)

شهید ایرج شیرزاد تولد1331 جانباز شهادت 1384 بهبهان

شهید مصطفی شهید زاده تولد 1336 شهادت 1360 دارخوین

دارالمومنین بهبهان بیش از 1100 شهید تقدیم اسلام و انقلاب نمود

روحشان شاد و یادشان گرامی باد

  • آزاده رزمنده
  • ۰
  • ۰

رهبر معظم انقلاب:

شهدا این هدیه‌ی الهی را آسان و رایگان به‌دست نیاوردند؛ به قیمت مجاهدت                   به‌دست آوردند؛ در راه خدا جهاد کردند، از خودشان گذشتند و خدا این هدیه را به آنها داد.

 

 

شهید جمعه رجبی تولد 1339 شهادت 1360 دارخوین

شهید سرمست کرمی تولد 1346 شهادت 1363 جزایر مجنون

دارالمومنین بهبهان بیش از 1100 شهید تقدیم اسلام و انقلاب نمود

روحشان شاد و یادشان گرامی باد

 

  • آزاده رزمنده
  • ۰
  • ۰

السلام علیک یا  ثامن الحجج

شبانگاه روز شنبه21 خرداد همزمان با جشن میلاد با شکوه امام رئوف امام رضا علیه السلام جلسه ماهانه هیات آزادگان بهبهان در محل حسینیه رزمندگان این شهرستان برگزار گردید. در این جلسه نخست نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام میزان دار اقامه شد و سپس ایشان در بیاناتی کوتاه در مورد میلاد فرخنده امام هشتم و جایگاه امام سخنانی را بیان نمودند. بعد از آن یکی از مداحان شهرستان  به همین مناسبت به مداحی پرداختند و در انتها حاج علی دهقان پیر دبیر هیات نکاتی را در مورد چگونگی برگزاری جلسه سالگرد ورود آزادگان و تقارن آن با ماه محرم بیان کردند و از همه آزادگان خواستند که در این باره نظر مشورتی خود را به هیات ارائه دهند. در پایان مراسم همه عزیزان میهمان سفره با برکت امام مهربانی ها بودند.

 

 

 

 

  • آزاده رزمنده
  • ۰
  • ۰

 

منوچهر طیبی تولد 1346

اعزامی از بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهبهان

تیپ امام حسن مجتبی علیه السلام

عملیات والفجر مقدماتی منطقه شیب میسان

تاریخ اسارت 1361/11/18

تاریخ آزادی 1369/6/24

برای اولین بار درسن 15 سالگی برای شرکت در عملیات بیت المقدس به جبهه اعزام شدودر این عملیات که در نهایت منجر به آزادی خرمشهر عزیز شد شرکت نمود. بعد از عملیات رمضان درمنطقه پدافندی جفیر حضور داشت. سومین و آخرین حضور منوچهر در میادین نبرد در بهمن ماه سال 1361 در منطقه شیب میسان و حضور در عملیات بزرگ والفجر مقدماتی بود که منجر به اسارت او شد. صبح روز 19 بهمن سال 1361 بعد از یک روز کامل محاصره و نبرد به همراه دوستانش به اسارت دشمن درآمد تا مرحله جدیدی از زندگی را آغاز کند. اسارت را با سختی ها و فشارها و شکنجه های دشمن از خط مقدم جبهه شروع کرد و پس از طی مراحل سخت اولیه به اردوگاه موصل بزرگ منتقل شد. منوچهر مدتی در اردوگاه موصل بزرگ بود و سپس به رمادیه 6 منتقل شد مدتی از جوانی خودر ا هم در این اردوگاه سپری کرد و بعد ازآن به رمادیه9 فرستاده شد. تا آخر اسارت در این اردوگاه بود.سرانجام در تاریخ 24 شهریور سال 1369 پس از تحمل قریب به 8 سال اسارت به همراه کاروانی که مرحوم حاج آقای ابوترابی نیز در آن حضور داشت از اسارت آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی بازگشت.

بعد از اسارت در کارخانه سیمان بهبهان مشغول به کار شد و اینک بازنشسته شده است و در بهبهان زندگی می کند.

نشسته از چپ نفر دوم

یش از 220 تن از رزمندگان شهرستان بهبهان بخشی از عمر خود رادر اردوگاه های رژیم بعثی سپری کردند

و با عزت و سربلندی به میهن اسلامی خود بازگشتند.

درود خدا بر آن بزرگ مردان باد

 

  • آزاده رزمنده
  • ۰
  • ۰

ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُونَ أَهْلِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُونَ دِینِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ.

کسی که در راه حفظ مالش کشته شود و کسی که در راه دفاع از اهل و ناموسش به قتل برسد حکم شهید را دارد و کسی که در راه دینش به شهادت برسد شهید راه حق است. (مواعظ عددیّه، ص ٦)

شهید نادعلی طیبی تولد 1349 شهادت 1366 شلمچه

شهید نعمت الله طیبی تولد 1343 شهادت 1363 مجنون

 

دارالمومنین بهبهان بیش از 1100 شهید تقدیم اسلام و انقلاب نمود

روحشان شاد و یادشان گرامی باد

  • آزاده رزمنده
  • ۰
  • ۰

 

خبر وفات امام

از بعداز ظهر روز چهاردهم خرداد مراسم مربوط به پانزدهم خرداد آغاز شد و مراسم سخنرانی و دعای توسل درچند آسایشگاه برقراربود وشرکت کنندگان برای سلامتی امام دعا می کردند صبح روز 15 خرداد نیز این مراسم در چند آسایشگاه دیگر برقرارشد و همه جا دعا بودو استعانت از خداوند وتوسل به ائمه هدی !! در حالیکه در ایران شور و غو غایی بر پا بود و ما از همه جا بی خبر بعداز ظهر روز 15 خرداد نیز قرار بود مجالس  دیگر برقرار شود اما قبل از آغاز مراسم و در حالیکه اردوگاه به ظاهر آرام اما کاملا نگران بود یکی از سربازان عراقی با شتاب وارد اردوگاه شد و در حالیکه بسته ای را در دست داشت تا اتاق آقای احمدی دوید !!کاری که از سربازان بسیار بعید بود!! آنها همیشه با غرور و تکبر راه می رفتند وروزنامه ها را به بچه ها می دادند تا به اتاق آقای احمدی برسانند اما آن روز سرباز ترجیح داد که روزنامه ها را خود به دست آقای احمدی بدهد وشاید هم دستور داشت که چنین کند !! با دیدن این صحنه بچه ها نیز سراسیمه خود را  به اتاق آ قای احمدی رساندند اطراف اتاق مسوول اردوگاه مملو از جمعیت بود سربازروزنامه ها را تحویل داد و محل را ترک کرد ناگهان سکوتی عجیب بر اردوگاه حاکم شد!! هر کس به آرامی خبر منتشر شده  در روزنا مه را به دیگران می گفت و اشک می ریخت برخی قادر به جواب دادن نبودند بغض گلوی اردوگاه را گرفت وناگهان ترکید و فریاد عزا واندوه همه جا را فرا گرفت آری امام ما پیر و مقتدای ما چشم از جهان بسته وبه دیدار خدا شتافته بود این خبری بود که درروزنا مه ها درج شده بود وسربازان عراقی نمی دانستند چگونه باید مارا باخبر سازند !! روزنامه ی الثوره ارگان رسمی حزب بعث عراق با تیتر درشت این مطلب را نوشته بودکه:(( فی طهران اعلان رسمی عن وفات الخمینی )) مطالب جالبی بود روزنامه ای که تا چندی پیش با الفاظ رکیک وناپسند از امام یاد می کرد امروز از کلمه ی محترمانه ی (( وفات )) استفاده می کند قطعا آ‌نها هم تحت تاثیر بودند یا حداقل از خشم مردم ایران می ترسیدند !!! درهر گو شه ای از اردوگاه صدای ناله و گریه به گوش می رسید بچه ها در کنارباغچه ها در سایه ی دیوارها غریبانه اشک می ریختند !!! در آ سایشگاه 13 مراسم بدون برنامه ای برگزار شد این مراسم قرار بود برای دعا و توسل باشد اما به عزاداری تبدیل شد.0000

مداحان با سوز دل می خواندند وبچه ها بر سرو سینه ی خود می زدندومی گریستند . در کنار در مانگاه اردوگاه تعدادزیادی به حالت بیهوشی افتاده بودند و گرو هی گریه کنان در حال رسیدگی به آنها بو دند. هر چند دقیقه یک بارکسی را بر دوش گرفته وبه طرف در مانگاه می بردند .درون در مانگاه جایی برای بستری افراد نبود .زیر سایبان کنار درمانگاه بچه هارا روی پتو خوابانیده بودند و آب به صورتشان می زدندویا سرم به آنها وصل می کرده ند سربا زان همگی اردوگاه راترک کرده و یا شاید به دستور فرمانده خود را از تجمعات عزاداری دور می نمو ند .آنها تا هنگام آمار بعد از ظهر یعنی حدود 2 تا 3 ساعت در اردوگاه ظاهر نشدند .که این بسیار عجیب بود .هیچگاه اردوگاه تا این حد خالی از سرباز نشده بود !! تاهنگام آمارهمه به عزاداری مشغول بودند سوت آماررا سربازان آن روز به آرامی به صدا درآوردند هیچ سربازی فریاد نمی زد و هیچ اسیری هم دوان دوان به طرف آسایشگاه خود نمی رفت !!! هیچ تکاپویی برای جمع آوری وسایل در کار نبود سر بازان اصلا بچه ها را تحت فشار قرار نمی دادند همه ی بچه ها آرام آرام و همچنان اشک ریزان به طرف آسایشگاههای خود رفتند و در صف آمار نشستند و سربازان عراقی با تاخیر به طرف آسایشگاه یک رفتند و کار آمار را به آرامی آغاز کردند در تمام طول آمار همه در حال گریستن بودند حتی به نظر می رسید سربازان نیز بغض گرفته هستند کار آمار به پایان رسید وبچه ها وارد آسایشگاه شدند هر کس بر سر جای خود نشسته بود و گریه می کرد برخی قرآن می خواندند ومی گریستند کلاسهای بعدازظهرهمگی تعطیل شد وتا شب هیچ مراسم خا صی برقرار نبود یعنی کسی حالی نداشت که بخواهد برنامه ریزی کند بچه ها بدون هیچ مداح و روضه خوانی می گریستند گویا هر کس مداح خودش بود سربازان از پشت پنجره می گذشتند وبر خلاف روزهای گذشته یا توجهی به درون آسایشگاه نداشتند و یا از گریه های بی امان ما غمگین نشان می دادند و برخی هم نصیحت می کرئند که:(( شما چرا این قدر گریه می کنید مگر نمی دانید که پیامبر (ص) نیزاز دنیا رفته امام علی (ع) نیز از دنیا رفته ومرگ حق است وبه سراغ همه ی ما می آید ؟ !! )) فقط خدا می دانست که در آن حالت چه فشار روانی سختی بر اردوگاه وارد شده بود در ایران مردم داغ دیده در مراسم عزاداری شرکت می کردندوتسکین می یافتند اما در آن روز ما هیچ مراسم خاصی نداشتیم وآن شب شب بسیار سختی بود خیلی ها تا صبح بیدار بودند یا قرآن می خواندندومی گریستند ویا بدون قرآن می گریستند !!

برخورد سربازها ما را غمگین تر می کرد آنها دشمن بودند اما به نظرمی رسید غمگین هستند وشاید با دیدن گریه های ما احساس می کردند که این مرد چقدردرنظر پیروانش عزیز وگران قدر است و ما می اندیشیدیم که چه قدرتی باعث شده که سربازان دشمن امروز به جای شادی با ما احساس همدردی کنند !! و این شان امام را بالاتر می برد .

شاید هم آنها احساس می کردنداگر برخوردی خلاف احترام داشته باشند با عکس العمل شدید ما رو برو می شوندو ممکن است اردوگاه دچار آشوبی شدید گرددکه جمع کردن آن به این آسانی نباشد . روز شانزدهم خرداد مراسم عزاداری بدون ترس وواهمه سربازان در دو آسایشگاه به هنگام صبح و بعد از ظهر برگزار شد همه کلاسهای درسی و بازیهای ورزشی تعطیل شد و به پیشنهاد شورای اردوگاه چهل روز عزای عمومی در اردو گاه حاکم گردید .روزنامه های عراقی منتشر شده درروزهائ14و15و16 خردادتصاویرزیادی از مراسم تشبیع جنازه در تهران را منتشر کرده بودند . اما انچه فکرما را مشغول می کرد که بعد از استعفای آقای منتظرئ مسئله رهبری در ایران به چه کسی می رسد

فردای آن روز مداحان میخواندند

از داغ خمینی دگر آرام نداریم

خونین جگر و مرهم آلام نداریم

از این ماتم چه سازیم....

افسوس ندیدیم به دنیا رخ ماهش

امید که بینیم ورا صبح قیامت

از این ماتم چه سازیم.....

  • آزاده رزمنده
  • ۰
  • ۰

«امام جعفرصادق (علیه‌السلام)»: اُغزوا تُوَرِّثوا ابناءَکُم مَجداً. در جبهه‌های نبرد با دشمن همواره آماده و در راه خدا جهاد نمائید که شرف و افتخار را بعد از خود برای فرزندانتان به یادگار خواهید گذاشت. (وسائل، ج ١١، ص ٩)

شهید الله یار دانایی

شهید اکبر سلمان رضایی

شهید عنایت الله موسوی مقدم

دارالمومنین بهبهان بیش از 1100 شهید تقدیم اسلام و انقلاب نمود

روحشان شاد و یادشان گرامی باد

  • آزاده رزمنده